Jag VILL inte!

Att min läkare ska vara på vidareutbildning och det hela hösten. Ni som har långvariga problem som dessutom omfattar smärta kan nog känna igen er...
 
Varje ny läkare har sin egen filosofi och vissa tycker sig även veta bäst. Och just smärtlindring vid kronisk smärta är det nästan häxjakt på kännes det som emellanåt. 
 
Ja, smärta beror inte alltid på skada. Ja, smärtupplevelsen sitter i huvudet. Ja, mår man dåligt kan man även drabbas av kronisk smärta. Och visst lär man sig leva med eländet. 
 
Den som har långvarig smärta blir ofta dock på förhand dömd till att inbilla sig och bara vara ute efter mediciner av olika slag. Vara en pillerknarkare som är för lat för att göra något åt saken mer eller mindre när kost och motion skulle fixa allt. Till och med cancer enligt riktiga idealist.
 
Nu har jag dock inte så ofta träffat på så övernitiska doktorer och jag har med glädje provat allt nytt som skulle kunna hjälpa. I synnerhet nu med den senaste läkaren jag har haft tryggheten att prova vad hon än kunnat tänkas att föreslå.
 
Det har dock mer eller mindre fallit tillbaka till den ursprungliga medicineringen -som ger bäst effekt med minsta möjliga biverkningar. Och naturligtvis sjukgymnast och kontakter med arbetsterapeuten. 
 
Och nu har jag en ny tillfällig läkare, som redan börjat ändra förskrivningarna...